Ruim 10 jaar Scheidingsplanner Marco den Otter

Gepubliceerd op 25-02-2022 door de Scheidingsplanner

Artikel van de maand

Elke maand voert een van onze Scheidingsplanners zelf het woord in een artikel. Het artikel kan bijvoorbeeld een persoonlijke ervaring beschrijven, ons werk toelichten of een specifiek onderwerp behandelen. Deze maand deelt Scheidingsplanner Marco den Otter in het kader van ons jubileumjaar zijn persoonlijke verhaal over zijn werk als Scheidingsplanner. In dit interview vertelt hij over zijn achtergrond, beweegredenen en werkwijze.

Waarom ben jij Scheidingsplanner geworden?

“Dat is eigenlijk door mijn vrouw gekomen. Zij is in 2010 de vestiging Breda van de Scheidingsplanner gestart. We kenden de oprichter van de Scheidingsplanner al en hebben samen met hem een oriënterend gesprek gehad. We zagen daarnaast dat heel veel advocaten zich alleen op de juridische kant richtten, terwijl juist alle andere zaken eromheen ook opgelost moesten worden. Er waren toen ook bijna geen financiële mediators. Die totaalaanpak van de Scheidingsplanner vonden we dus echt heel mooi. We hebben daarom samen besloten om toe te treden.

In haar eerste jaar kreeg ze het meteen al heel erg druk, waardoor ze extra handjes nodig had. Ik werkte zelf als financieel planner en ben haar toen gaan helpen. Hierdoor kwam ik in aanraking met dit vak. Ik vond het werk zo interessant dat ik een jaar later besloot de vestiging in Oosterhout te openen. Mijn vrouw werkte inmiddels weer bij een bank, omdat ze een functie kreeg aangeboden waar ze geen nee tegen kon zeggen. Ik heb vestiging Breda dus van haar overgenomen en daar zijn later vestigingen Bergen op Zoom, Roosendaal en Middelharnis nog bijgekomen.”

Hoe heb jij ontwikkeld in dit vak?

“Om toentertijd te kunnen starten hebben we eerst een interne opleiding van de Scheidingsplanner gevolgd. Intussen heb ik samen met een groep collega’s aan de opleiding tot mediator deelgenomen. Ook ik heb mij verder gespecialiseerd door de opleiding Register van Financieel Echtscheiding Adviseurs (RFEA) te volgen. Daarnaast kennen wij binnen de vereniging permanente educatie over diverse aspecten van een scheiding, jaarlijks volgen wij dus verplicht diverse trainingen om op de hoogte te blijven.

Ik leer ook veel van samenwerkingspartners. Zo werk ik voor eenzijdige zaken samen met een advocaat. Met haar kan ik goed sparren, zodat we tot het beste advies voor onze klant kunnen komen. Ik krijg hierdoor ook meer inzage in waarom mensen naar de rechtbank willen en hoe dat dan werkt. Deze ervaringen helpen mij weer verder in mijn dienstverlening. Tot slot ben ik heel leergierig, ik zoek dus graag zaken uit voor mijn klanten. Die kennis kan ik weer mooi bij andere klanten gebruiken, zo blijf ik mij steeds ontwikkelen.”

Wat vind jij mooi aan jouw werk?

“Dat je mensen zeg maar echt verder kunt helpen. Om mensen te kunnen begeleiden en ontzorgen in een lastige periode van hun leven. Een scheiding is niet leuk, maar als mensen het traject hebben afgerond, waarin ze goede afspraken hebben gemaakt en daarna echt blij zijn dat ze verder kunnen, ja dat vind ik mooi. Zeker als ze zeggen dat ze weer een stip aan de horizon zien staan, weer een doel hebben en dat ze daaraan en aan zichzelf willen gaan werken. Je ziet dan echt een stuk verbetering in hun situatie ten opzichte van toen ze binnenkwamen. Dat is ontzettend fijn om te zien.

Ik krijg trouwens van mensen ook best wel eens de vraag waarom ik dit werk doe, want het is toch alleen maar ellende en emotie? Natuurlijk zijn we met serieuze onderwerpen bezig, maar ik heb ook genoeg gesprekken waarbij mensen soms echt met tranen in hun ogen zitten te lachen. Gewoon omdat ze ook heel veel humor hebben. Die afwisseling van een lach en een traan maakt mijn werk bijzonder.”

Wat waarderen klanten in jouw aanpak?

“Op persoonlijk vlak denk ik sowieso de energie die ik uitstraal om voor ze aan de slag te mogen gaan. Ik wil eigenlijk altijd al tijdens het eerste gesprek gelijk beginnen om alles voor ze te regelen. Hieruit blijkt mijn enthousiasme voor mijn werk. Ook zien ze dat ik ze oprecht wil helpen en transparant ben, dit schept vertrouwen. Zo ben ik altijd transparant over de kosten en over alle facetten van de scheiding. Bijvoorbeeld dat een scheiding en sommige vraagstukken ook gewoon tijd kosten. Ik krijg soms in het eerste gesprek al de vraag of een partner in het huis kan blijven wonen. Daar kan ik dan natuurlijk nog geen antwoord op geven, hiervoor moet eerst de situatie uitgewerkt worden. Ik leg ze uit dat deze aanpak tevens in hun voordeel werkt. Scheidende mensen hebben nu logischerwijs niet alle benodigde kennis in huis, hierdoor kunnen ze soms overhaaste beslissingen nemen; wat niet altijd de juiste beslissingen blijken te zijn. Door mijn werkwijze maak ik alles inzichtelijk, waardoor ze begrijpen hoe het zit en ze waarschijnlijk een andere en bewuste keuze maken die ook voor de langere termijn werkt.”

Wat is voor jou belangrijk in je werk?

“Dat ik transparant in mijn werk ben en mensen echt verder help. Dit uit zich bijvoorbeeld in het feit dat ik klanten ook dingen zelf laat doen, zodat ze een stuk zelfstandigheid en verantwoordelijkheid in het traject krijgen. Ze moeten tenslotte ook zelf de verantwoording nemen om de scheiding tot een goed einde te brengen. Ik zeg altijd dat ik niet alles alleen kan doen en dat ik hun inspanningen nodig heb om tot afspraken te komen. Het is natuurlijk ook gewoon een gezamenlijk traject, waarbij ik hun input nodig heb. Ik laat ze dan zelf individueel over zaken nadenken, waarna we in een gesprek met elkaar bekijken of er verschillen in de uitkomsten zitten en zo ja, hoe we tot passende oplossingen kunnen komen. Bijkomend voordeel is dat ze hierdoor tevens hun eigen ideeën kunnen inbrengen en dat dit kostenbesparend werkt.

Daarnaast zijn mijn samenwerkingspartners voor mij belangrijk, met name voor sommige complexe zaken. Zo had ik laatste een klant met negentien pensioenpotten en allerlei bijzondere regelingen. Dan is het fijn dat ik hiervoor een samenwerkingspartner kan inschakelen, waarvan ik weet dat hij van de hoed en de rand weet en kwalitatief goed werk levert. Voor de klant is het fijn dat ze hierdoor uiteindelijk begrijpen hoe het in elkaar zit en dat dit stuk ook goed afgewikkeld is. Met mijn samenwerkingspartners kan ik echt een totaalpakket bieden om een scheiding op alle facetten goed te regelen, ook voor de complexere zaken. Ik merk ook dat dit voor mijn klanten echt van toegevoegde waarde is, omdat geen vraag onbeantwoord blijft.”

Wat is in jouw ogen jullie kracht?

“Dat wij een totaaltraject bieden, waarin rekening wordt gehouden met financiële, fiscale en juridische aspecten op een zakelijke, maar ook persoonlijke manier. Ons Scheidingsplan® fungeert hierbij als praatstuk en naslagwerk. Daarbij toetsen we of alle uitkomsten wel haalbaar zijn. Bijvoorbeeld als een man het huis wil overnemen, dan toetsen we gelijk of dit echt wel kan. Hierdoor voorkomen we in een later stadium problemen, die we bij andere partijen toch nog redelijk vaak zien ontstaan.

Zo zag ik laatst nog een advies van een advocaat langskomen die gewoon de huidige hypotheek had overgenomen, zonder bijvoorbeeld rekening te houden met nieuwe aflossingsregels. Hierdoor krijg je een hele andere uitkomst van de alimentatie, die geen stand gaat houden in de rechtbank. Door ons advies kwam de partneralimentatie op € 600, - uit in plaats van € 1.200,-. Mensen denken bij een scheiding vaak aan een advocaat, die hebben echter op financieel en fiscaal gebied onvoldoende kennis in huis. Dat kan dus echt tot foutieve berekeningen en wellicht verrassingen achteraf leiden.”

Wat wil jij mensen die gaan scheiden meegeven?

“Dat ze absoluut niet vanuit emotie moeten gaan handelen. Ik zie soms mensen die dat wel doen en dat ze dan later denken: “Joh, wat heb ik nou gedaan?” Emotie is natuurlijk niet altijd te voorkomen, maar probeer het even in te slikken, denk er eerst over na of ga advies inwinnen en ga dan pas beslissingen nemen. Daarnaast adviseer ik ze om eerst na te denken over: “Wat wil ik nou dat iemand voor mij gaat doen, waar heb ik nou echt behoefte aan?” Pas als je die hulpvraag kunt stellen, dan kun je daarna gericht gaan zoeken naar welke partijen er bij jou passen. Maak ook altijd een afspraak voor een kennismakingsgesprek en probeer daar samen met je partner naartoe te gaan. Dit maakt de kans een stuk groter dat jullie ook echt samen in mediation kunnen gaan.”

Marco den Otter - Scheidingsplanner Breda, Bergen op Zoom, Roosendaal en Middelharnis

Alle artikelen van de maand

Terug naar boven